Linkedin vstoupil do nového roku opravdu razantně a přichystal pro své uživatele největší designovou změnu od roku 2012. Ale novinky se netýkají jen designu. Nastaly i velké změny v některých funkcích, které Linkedin nabízel. V tomto článku se podíváme na souhrn všech novinek, které Linkedin v tuto chvíli přináší.
Ještě, než se pustíme do jejich představení, tak je potřeba říct jednu věc. Linkedin bude následující změny spouštět jednotlivým skupinám uživatelů postupně v průběhu několika příštích měsíců. Nedivte se tedy, že zatím je na svém účtě nemáte přístupné. Chvilku vydržte a dočkáte se jich. Je to standardní postup při spouštění nových funkcí u většiny sociálních sítí a rozhodně není třeba se obávat, že by vás Linkedin neměl rád nebo dokonce nějak trestal 🙂
Nový design Linkedin
Hned na začátek se podíváme na tu nejpatrnější – na nový design. O jeho podobě si můžete udělat představu po shlédnutí následujícího videa.
Jak je z videa vidět, změny lze rozdělit do několika kategorií.
Nový design osobního profilu a sjednocení vzhledu přes celý Linkedin
Tvůrci Linkedin se rozhodli sladit designy mobilní a desktopové verze. Výsledkem je mnohem… MNOHEM hezčí design, než Linkedin používal do teď. A co víc, je přehlednější a rychle se na něj zvykne. Což se nedá říct o všech designových změnách – a vy to jistě potvrdíte.
I když… je potřeba si upřímně říct, že asi v podstatě jakákoli změna designu by v případě Linkedin byla jen k lepšímu. Ten z roku 2012 je ukrutně nepřehledný a troufám si říct, že spoustu uživatelů od intenzivnější práce s Linkedin odrazoval.
V souvislosti s redesignem často dochází ke změně ve velikostech obrázků. V případě Linkedin verze 2017 se to zatím týká jen obrázku na pozadí uživatelského profilu. Jeho doporučený rozměr je nyní 1536 x 768 pixelů.
Profilová fotka je už delší dobu kulatá – podobně jako v mobilní aplikaci Linkedin. Pro jistotu si ale zkontrolujte, že na ní nemáte useknuté čelo, nos nebo jiný obličejový orgán. Ať prostě vaše profilová fotka vypadá profi i v novém designu.
Nová podoba menu
Menu dostalo jednak nový vzhled a jednak došlo i jeho přeuspořádání.
Jak je patrné z obrázku, tvoří ho nyní těchto sedm položek:
- Home (výchozí stránka)
- My Network (Moje síť)
- Jobs (Pracovní příležitosti)
- Messaging (Zprávy)
- Notifications (Upozornění)
- Me (Můj profil a nastavení soukromí)
- More (Více – zde se skrývají, podobně jako v mobilní aplikaci Linkedin, odkazy na Linkedin Learning, zveřejnění pracovní nabídky, diskuzní skupiny, Slideshare a služby ProFinder nebo Lookup)
Zprávy
Ve videu je vidět, že Linkedin zapracoval i na změnách v posílání zpráv. Po vzoru Facebooku se nyní objevuje vpravo dole okno na chatování s vašimi kontakty na Linkedin.
Kromě toho přichystal i takzvané “startery konverzací” – sadu předpřipravených zpráv, kterými se můžete nechat inspirovat v okamžiku, kdy si nejste úplně jisti, jak začít konverzaci s někým, s kým jste například nebyli delší dobu v kontaktu. Jak tato “nápověda” funguje, se můžete podívat v následujícím videu.
Zatím, aspoň pokud vím, se startery neobjevují v českých verzích Linkedin. Ani není nic známo o tom, kdy by měly být dostupné pro uživatele používající Linkedin v češtině, ale i tak je dobré o této možnost vědět a nebýt překvapený, až se objeví 😉
Vyhledávání
Vyhledávací funkce Linkedin byla kompletně přepracována. Výsledkem by mělo být, že uživatel v nové verzi dostane relevantnější výsledky vyhledávání, které odpovídají chování a preferencím uživatele.
Dobrou zprávou je, že i skutečnost vyhledávání je nyní přehlednější. A jestli si říkáte, že dobré zprávy vždy provází i ty ne úplně dobré, tak máte pravdu. Tady jsou (aspoň z mého pohledu):
- zmizelo rozšířené vyhledávání (takže si už výsledky vyhledávání nevyfiltrujete podle křestního jména, příjmení, titulu nebo lokality)
- nelze již vyhledávat podle PSČ (a to mě hodně mrzí…)
- ve verzi zdarma nebude možné využívat funkci “Uložení vyhledávání”, která za vás automaticky prohledávala nové kontakty na Linkedin, které odpovídají uloženému vyhledávacímu dotazu a výsledky vám posílala do emailu.
Filtry pro zpřesnění výsledků vyhledávání se přesunuly pravého sloupce a stále budou obsahovat následující možnosti: stupeň propojení (1., 2. nebo 3.), lokalitu obecně (ale ne podle PSČ), společnost, obor, jazyk profilu na Linkedin, aktivitu v neziskových společnostech, ovládané jazyky a navštěvované školy.
I nadále bude možné používat logické operátory jako jsou AND, OR, NOT apod. Nicméně se objevují zprávy, že v novém vyhledávacím algoritmu Linkedin nefungují tak dobře jako dříve, a že se výsledky od starého velmi liší.
Od provozovatelů Linkedin je v oblasti vyhledávání cítit tak trochu tlak na to, aby uživatelé používali placenou službu Linkedin Sales Navigator.
Relationship záložka
Pokud aktivně využíváte záložku “Relationship” na stránce osobního profilu vašich kontaktů, tak jste si asi všimli, že Linkedin zobrazuje upozornění o brzkém ukončení podpory funkcí poznámek “notes” a štítků “tags”, které můžete ke svým kontaktům přiřazovat.
Linkedin bylo možné do jisté míry využívat jako CRM systém a pokud jste na Linkedin trávili opravdu hodně pracovního času, tak jste určitě do jisté míry obě funkce využívali. No… teď je tomu konec a takovým uživatelům to přidělá starosti. Kdo někdy doloval údaje/poznámky o klientech z jednoho systému do druhého, tak se jistě “těší”… Naštěstí existují způsoby, jak to řešit a alternativní řešení, na které se podíváme v některém z budoucích článků.
Závěr
Z mého pohledu se domnívám, že redesign Linkedinu je správným krokem. Větší přehlednost tato sociální síť potřebovala jako onu pověstnou sůl.
Zdá se také, že budeme postupně svědky silnějšího tlaku na využívání placených nástrojů Linkedin. Je to logický krok – každá firma musí vydělávat. Tak snad se s tímto posunem Linkedin popere stejně dobře jako Facebook.
A jak se na změny díváte vy? Líbí se vám nová podoba Linkedin? Už ji máte na svém profilu?
Školení “Ovládněte Linkedin”
Chcete se o novinkách na sociální síti Linkedin dozvědět víc?
Vytěžit více z možností, které vám Linkedin nabízí?
Zviditelnit se… Najít nové klienty… Partnery… Zvýšit tržby…
Pak se přihlašte na školení “Ovládněte Linkedin”, které proběhne 6. 4. 2017 v Praze!