Návštěvnost webových stránek je základ. Bez toho, aby vám lidé přišli na web se o vaší nabídce nikdo nedozví. Z webu neprodáte naprosto nic. Nikdo nevyplní kontaktní formulář, nepoptá vaše služby. Prostě, bez návštěvnosti to v online prostředí nejde.
Není divu, že po zdrojích návštěvnosti je stále poptávka (tedy aspoň, pokud to s vaším webem myslíte vážně a chcete od něj také nějaký hmatatelný užitek).
Pokud se v online prostředí nějakou dobu pohybujete, museli jste potkat výraz “free traffic”. Návštěvnost zdarma. To je takový svatý grál online marketérů. Všichni ho hledají, nachází se ale těžko.
Ve skutečnosti totiž žádný “traffic” není “free”. Zisk návštěvnosti je vždy vykoupen buď vaším časem (nebo časem kolegy) a nebo penězi. Nebo kombinací obého.
Když jste na začátku, nemáte finanční zdroje, tak do budování návštěvnosti vašeho webu investujete čas. Sedíte u počítače a hledáte příležitosti, jak o sobě dát vědět. Jak projekt roste, tak si můžete dovolit investovat víc a víc finančních prostředků a získávat tak větší a větší návštěvnost. Ale ve skutečnosti jen málo zdrojů zajímavé návštěvnosti vašich webových stránek získáte jen tak, zcela zdarma.
Mnohem lepší než na “návštěvnost zdarma” je soustředit se na typy zdrojů návštěvnosti.
Jsou celkem tři:
- Zdroje návštěvnosti, které kontrolujete
- Zdroje návštěvnosti, které nekontrolujete
- Zdroje návštěvnosti, které vám patří
Když se na typy návštěvnosti podíváte, tak vám jistě dojde, že cílem je mít co nejlepší zdroje návštěvnosti, které vám patří (= vlastníte). To znamená mít možnost si návštěvníky poslat na kteroukoli stránku vašeho webu kdykoli budete potřebovat a to bez nutnosti za to platit.
Pojďme se ale nejprve podívat na ty první dva zdroje.
Zdroje návštěvnosti, které kontrolujete
Kontrolovat zdroj návštěvnosti znamená, že si můžete říci, kam na váš web má návštěvnost z takového zdroje jít. A kdy. A do jisté míry i kolik návštěvníků. Takovým zdrojem je jakákoli placená reklama na internetu.
Nad takovým zdrojem návštěvnosti máte do jisté míry kontrolu, ale vždy vás to bude stát nějaké peníze.
Do této kategorie patří:
- reklama ze sociálních sítí
- reklama z PPC systémů Google Ads nebo Sklik
- bannerová reklama
- placená reklama v emailech (cizích subjektů)
Je to zdroj návštěvnosti, kde mnoho lidí zde ztrácí peníze, protože s reklamou neumí pracovat. Ale, neházejte žito do flinty 😉 Cvičení dělá mistra a platí to i v tomto případě. Pokud chcete pochopit, jak pracovat s placenou reklamou, tak principy jsou jednoduché a jak je převést do praxe, se lze naučit.
Mimochodem, pokud vás zajímá reklama na Facebooku, podívejte se na můj online kurz “Facebooková reklama pro malé a střední podnikatele”.
Zdroje návštěvnosti, které nekontrolujete
To jsou zdroje tzv. organické návštěvnosti. Návštěvnosti, kterou za vás “zařídí druzí”. Která je “zdarma”. Ačkoli se takovým zdrojům návštěvnosti můžete věnovat sebevíc, tak na výsledek nemáte přímo v moci. A někdy je totálně mimo vaši kontrolu.
Patří sem například:
- weby, blogy
- SEO
- sociální sítě
- diskuzní fóra
- tiskové zprávy
- stránky sdílející videa (např.- YouTube)
Aby ale nedošlo k mýlce. I přesto, že tyto zdroje návštěvnosti nemáte pod kontrolou, tak tvorba obsahu je naprostým základem úspěchu na internetu. Když nebudete mít obsah, tak jak dáte potenciálnímu klientovi informaci, že si u vás má objednat? 😉
Ne každý obsah vám zafunguje. Může se stát, že pár článků vám nebude přivádět naprosto žádnou návštěvnost, ale pak budete mít jeden, ze kterého budete mít statisíce v objednávkách za rok. Jen prostě dopředu nevíte, který článek to bude… a tedy to nemáte pod kontrolou.
Na druhou stranu, čím více kvalitního obsahu a pravidelně budete vydávat, tím šanci na úspěch zvyšujete. Více lidí vás najde na více místech po internetu, zvyšujete povědomí o své značce / webu, důvěru ve vás a tak i pravděpodobnost, že se návštěvník stane vaším platícím zákazníkem.
Jedno z pravidel říká, že “obsah je král” a je to pravda. Proto se vyplatí se věnovat i těmto zdrojům návštěvnosti.
Bez ani jednoho ze dvou zmíněných zdrojů se totiž nedostanete ke…
Zdroje návštěvnosti, které vám patří
To je stadium, kam se chcete dostat. K vlastnění zdrojů návštěvnosti. Abyste si mohli návštěvnost na web posílat, když vy potřebujete a za takové návštěvníky nemuseli platit.
Takovým návštěvníkům můžete poskytovat kdykoli informace, které souvisí s tím, co nabízíte, vzdělávat je, nabízet jim vaše produkty/služby a nasměrovat je kamkoli chcete.
Může se zdát, že takovým zdrojem jsou třeba fanoušci na vašich sociálních sítích. Nebo odběratelé vašich videí na YouTube. Nebo… podobných “zdrojů” můžete mít spoustu.
Ale…
I když to do jisté míry jsou “vaši” fanoušci, “vaši” odběratelé, tak je potřeba si uvědomit, že nikdy plně nevlastníte návštěvnost z takových zdrojů/skupin. Je nutné si přiznat, že nejrůznější platformy přicházejí a odcházejí, roste a klesá jim popularita, mění svá pravidla a to už vůbec nemluvě o tom, když třeba tu vaši stránku / váš kanál zablokují a nebo i smažou. Pak… Nemáte v rukách nic.
Když se nad tím zamyslíte, tak vám jistě dojde, že jediným zdrojem návštěvnosti, který plně ovládáte je takový, kde máte k dispozici přímé kontaktní údaje na vaše “fanoušky”, potenciální klienty, zájemce o vaše služby, na vaše klienty. A k tomu i jejich svolení na ně komunikovat.
Tohle jedině splňuje databáze emailů.
Pro úplnost dodám, že třeba telefonní čísla jsou také fajn, ale při srovnání časové náročnosti volání a posílání emailu vyhrává ta druhá možnost.
Budování kvalitní emailové databáze je stále jedním ze základů úspěšného marketingu na internetu.
V případě, že chcete vědět, jak na to a třeba i pomoci začít budovat / obnovovat vaši emailovou databázi, obraťte se na mě! Rád vám s tím pomohu!
Můj email je petr.slavik@online21.cz, telefon na mě je 603 720 806.